sâmbătă, 5 decembrie 2009

Gramatica-Conjugarea verbelor la timpul prezent



In limba rusa verbele se pot imparti in 3 categorii: verbele de conjugarea I, verbele de conjugarea a II a, si verbele neregulate
Verbele la conjugarea I au la infinitiv terminatia "ть".
Prezentul verbelor de conjugarea I se formeaza de la infinitivul verbului, inlaturand terminatia "ть", iar la radacina ramasa adaugam urmatoarele terminatii:"ю", "ешь", "ет", "ем", "ете" sau "ют"



Exemplu: Verbul работать-a lucra(Rabotat)
Я работаю - Eu lucrez
Ты работаешь - Tu lucrezi
Он, Она, Оно работает - El, Ea, lucreaza
Мы работаем - Noi lucram
Вы работаете - Voi lucrati
Они работают - Ei lucreaza

Verbele de conjugarea a II a au la infinitiv terminatia "ить".
Prezentul verbelor de conjugarea a II a se formeaza de la infinitivul verbului, inlaturand terminatia "ить", iar la radacina ramasa adaugam urmatoarele terminatii: "ю" (sau"у") "ишь" "ит" "им" "ите" "ят" (sau "ат").

Exemplu: Verbul говорить-a vorbi (gavarit)

Я говорю - Eu vorbesc.
Ты говоришь - Tu vorbesti
Он, Она, Оно говорит - El, Ea vorbeste
Мы говорим - Noi vorbim
Вы говорите - Voi vorbiti
Они говорят - Ei vorbesc

Verbul слышать - a auzi

Я слышу - Eu aud
Ты слышишь - tu auzi
Он, Она, Оно слышит - El, ea aude
Мы слышим - Noi auzim
Вы слышите - Voi auziti
Они слышат - Ei aud

Verbele neregulate sunt verbele care nu urmeaza nici o regula de mai sus.
Exemplu: Verbul Ехать-a merge cu un mijloc de transport (iehati)

Я еду - Eu merg
Ты едешь - tu mergi
Он, Она, Оно едет - El, ea, merge
Мы едем - Noi mergem
Вы едете - Voi mergeti
Они едут - Ei merg

Он едет домой-El merge acasa.

Verbul Жить-a trai, a locui (jiti)

Я живу - eu locuiesc
Ты живёшь - tu locuiesti
Он, Она, Оно живёт - El, ea locuieste
Мы живём - noi locuim
Вы живёте -voi locuiti
Они живут - ei locuiesc

Я живу в Лондоне Eu locuiesc in Londra.

Ca exercitiu va propun conjugarea la timpul prezent a urmatoarelor verbe:

понимать (a intelege), Знать(a sti), любить(a iubi, a-i placea), готовить(a pregati, a gati)

12 comentarii:

Anonim spunea...

Poti sa'mi explici si mie cam cum se tradic verbele cu terminatia "tsia". Ce inseamna acel "tsia".

Butterfly spunea...

Probabil ca te referi la verbele reflexive care au terminatia -cя. Pentru o intelegere mai buna poti sa asociezi terminatia -cя cu "себя" "pe sine". adica "Одеваться" "a se imbraca" este un fel de "Одевать себя" adica "a imbraca pe sine".
Dar sunt si verbe terminate in -cя unde nu putem face o asemenea asociere cum ar fi "родиться"-a se naste, нуждаться-a avea nevoie.
Promit ca voi face in curand o postare despre verbele reflexive.

Anonim spunea...

Te rog sa ma ajuti si pe mine cu ceva!Eu ador limba rusa si visul meu cel mai mare este sa merg sa o vizitez si sa stiu limba!Am invatat sa zic asa...chestii elementare,principale,dar vreau sa stiu sa vorbesc la perfectie!:XVreasu din tot sufleetul s-o invat,dar nu am cu cine.Meditatori sau profesori de rusa nu se gasesc,deci daca vrei, ma poti ajuta tu?:)

Butterfly spunea...

@Anonim din pacate nu te pot ajuta decat cu acest blog, in primul rand pentru ca locuiesc in Moscova, iar in al doilea rand pentru ca nu sunt un vorbitor nativ al limbii ruse si nu m-as baga sa invat pe cineva.
Tocmai din acest motiv am facut si eu blogul pentru ca stiu ca nu se prea gasesc surse de invatare a acestei limbi.
Sper ca nu te-am dezamagit...

Marius spunea...

Bună , Butterfly ! Felicitări pentru blogul tău ! E super ! Pentru a veni în ajutorul celor interesaţi de învăţarea limbii ruse , aş vrea şi eu să postez următorul link : http://dicti0naries.wordpress.com/rusa/

Butterfly spunea...

@Marius- Multumesc pentru link si pentru postarea bannerului, am adaugat si eu link-ul la mine pe blog

Unknown spunea...

Multumesc!!!! esti de mare ajutor.

Madalina spunea...

chiar imi este de mare folos blogul tau.eu am facut lb rusa in scoala generala, dar la liceu am facut engleza in locul ei si deja am aproape 6 ani de cand nu am mai studiat rusa si nu as vrea sa uit ce am invatat si de aceea, tot ce ai postat tu aici e un exercitiu pentru mine de reamintire, avand in vedere ca gramatica chiar mi-a placut.;)

Anonim spunea...

cursul pimsleur e foarte bun numai ca se invata prin engleza si este doar audio

Ortu popii spunea...

bună. o intrebare, pentru ca nu sunt lamurit la conjugarea II.
verbul (scuze ca nu scriu chirilic) slișati, nu are terminația iti, cum ai precizat. mai mult, cum fac diferența in vreun fel de conjugarea I? ai dat exemplu rabotati, cu aceeași terminație ati.
mulțumesc anticipat.

Butterfly spunea...

@Ortu Popii- Ai dreptate, este o problema, verbul слышать-nu se termina in "ить" insa conjugarea acestuia ia terminatiile de la conjugarea a II a. Diferenta intre conjugari se face la conjugarea verbului la persoana a III-a plural unde pentru conjugarea I avem terminatia "ют" iar pentru conjugarea a doua avem "ят" (sau "ат"). De obicei unde lucrurile nu sunt foarte clare se consulta dictionarul si se invata ca atare. Multumesc!

Unknown spunea...

este super siteul. informatiile sunt foarte bine explicate si utile. suuupeeer :) iti multumesc!